Pages

Friday, April 24, 2009

jangan TEGOOOORR...!!

WOOWW..
Ngeriii, menakutkan, mendebarkan, dan hampir mengeluarkan cecair toksik yang terisi penuh dalam pundi ciptaan allah yg maha kuasa semasa tengok cte 'jangan tegur'...klu yg sakit perut, dah rasa macam ada 'santau' dalam perut 2, dinasihatkan supaya jgn tgok cite ni kt panggung,,terseksa punggung, dan bakal menyeksa orang2 sekitar anda..sendri seksa,sendri malu, sendri mau ingat...senang cte, anda meneran la dulu keluarkan 'santau' 2 , baru g tengok.. selamat dunia akhirat...

tapi, aku bukan nk cte pasal cte 'jangan tegur' ni..aku nak cte pasal wanita2 dan lelaki2 yg xbleh kna tegur.. tegur sket, mula la nk tarik muka, tegur sket mula la xnak cakap,tegur sket mula la nk gadoh.. susaaah2..paanggg skalii,,bru taw...

tegur-menegur adalah sesuatu yang baik. tetapi persoalannya sekarang bolehkah org yang kita nk tegur 2 ditegur?
pandaikah kita menegur?
yang paling penting, layakkah kita untuk menegur?
hahahahaa...susahkan.. 'tegur' maksud aku kt sini bukan dengan melafazkan kata2 seperti 'hai', 'mau ke mana' , 'sudah makan ke belum' yg korang biase dok tanye kt awek2 yg korang nk ngorat 2 (aku pun pernah bt jgk)..tetapi 'tegur' yang aku maksudkan adalah untuk menegur KESILAPAN seseorang 2 yg dah terang tang-tang salah..jangan pasni korang tegur sume kesalahan org lain plak..rileeeexx..tggu duluu..aku xhabis cte lg ni..lorat nk g mano gak??( nk cepat nk g mana??)

1st skali, utk tegur org..pastikan dia buat silap..klu korg pandai2 je g tegur org 2, padahal org lain yg bt silap, dia xthu ape2 pn,,xpasal2 llebamm bijik mata ko..klu xpasti, apa yang korang kna buat??
"jangan TEGOORR.."...paham?

2nd, bila dah pasti yg dia 2 dah kompem2 lah dia yg buat salah,pastikan saiz dia 2 same ng saiz anda atau lagi kecil dari saiz korg. xkira la saiz kepala, tangan, kaki dan mulut, pastikan sama saiz. mengapa?? sebab nnt korang kompem menang kalo gaduh ng dia..bukan ape, ni kena pstikan btol2, nnt klu tersalah tegur, xpasal2 gadoo..so, klu dah saiz korg lagi besar dari dia 2 , kompem la korang menang. klu saiz dia lg besar dari korang...apa nak buat adik2...?? jaaaangaan teeggooorrr.....(korang jawab la ramai2)...paaandaaii..(pastikan juga org yg nak anda tegur 2 TIDAK membawa sebarang SENJATA atau geng).

klu yg pompuan, bagi yg freehair..ikat rambut kemas2, takut berlaku pergelutan antara yang menegur dan yang ditegur..klu rambut dah ikat kemas2, kompem la lawan korang xleh tarik rambut korang..senang cte, pakai la tudung..xdela rambut korang 2 jadi buluh masa akhirat esok..

bab makwe ng pakwe...dah byk kalii aku cte kan, tegur menegur la klu ada yg tersilap bahasa, terkasar kata, terkata buruk...almaklum laaa,kite ni orang, dalam perkataan lain yang sama maksudnya, kita ni manusia. da jadi lumrah la bt silap. bila dah buat silap 2 ngaku laa..pas2 mntak maaf..yg diminta maaf pun, maafkan laa...xrugi puun..

dan bila kena tegur 2, terima jelaa..setiap org ni ada kelemahan diri, sama ada kita sedar atau xsedar, atau buat2 xsedar, no body is perfect.. xpyh laa nak gadoh2, rugiiii......

so, yang nak menegur, pandai2 la menegur...sendri mau ingat..
yang ditegur, pandai2 la terima teguran org 2..baiki diri..
yang nak tegur, tapi takut, beranikan la diri, xpun sruh org lain tegur, xpun jalan yang paling senang, buat xtahu sudaaahh...
yang xleh kena tegur, boleh2kanla kena tegur..(malaysia boleh)

lupa nk ingatkan korg, jangan pandai2 g tegur polis atau orang2 yg korang rasa korang xlayak nk tegur, cakap xpandai bt keje la ape la..klu tegur mmg cari nahas la korg, ataupun tegur pak lah xpandai jd PM, xpasal2 kn ISA, masak la korg kna blasah dalam 2...

tegur la aku dlm meluaskan idea aku utk tulis blog ni..teguran korang aku terima sebagai pelajaran..assalamualaikum...

1 comment:

Siti Sarah said...
This comment has been removed by the author.